Hieronder vindt u alle beschikbare presentaties. Klik op de link om de presentatie (pdf) te bekijken.
1.1 en 2.1 Onderwijs en zorg doen het samen met ouders en kinderen/jongeren!
1.2 en 2.2 Reis van de Leerling
1.3 en 2.3 Trauma Informed Care (TIC); verder kijken dan het zichtbare gedrag!
1.4 en 2.4 Veiligheid is een keuze
1.5en 2.5 Samen werken aan de basis
1.6 en 2.6 Open your mind-set-go!
1.7 en 2.7 Motiveren kun je Leren
1.8 Intuïtief reflecterend schilderen (2.8 is vervallen)
Alleen ronde 1:
1.9 Slimme thuiszitters
1.10 Ravelijn Agora
Alleen ronde 2:
2.9 Onderwijs Zorg Combinatie Track013; de ontwikkeling door de jaren heen
2.10 Geen excluses meer
Kort omschrijving van de sessies
1.1 en 2.1 Onderwijs en zorg doen het samen met ouders en kinderen/jongeren!
Deze sessie gaat over de kracht van constructieve communicatie in de samenwerking. Hoe verhoog je de impact van een overleg waaraan naast onderwijs en zorg ook ouders en kinderen deelnemen? Hoe zorgen we ervoor dat iedereen kan zeggen en vragen wat hij/zij wil? Twee praktische tools en een visualisatie helpen bij de voorbereiding, de stappen en de evaluatie van zo’n overleg.
Kader: Handelingsgericht werken (HGW) en ‘Met plezier naar school” (HGW voor ouders en hun kinderen). We bespreken een beproefd kader, vanuit gelijkwaardigheid én verschillende rollen. Hierbij denken we met elkaar mee zonder op elkaars stoel te gaan zitten en we vragen gericht om feedback. Met als doel: van en met elkaar stralend leren (van de successen) én balend leren (van de missers).
Na een korte inleiding gaan we aan de slag met twee checklists en een visualisatie en wisselen we ervaringen uit: wat doe je al en wat zou je nog meer willen doen en waarom?
![]() |
Werksessiebegeleider: Noëlle Pameijer Kinder- en jeugdpsycholoog en trajectbegeleider bij Stichting Elan en SWV Passsend Onderwijs Unita. Al zo’n 30 jaar werkt ze met veel plezier in het onderwijs samen met leraren, begeleiders, ouders, kinderen/jeugdigen en hulpverleners, eerst in Nijmegen, toen in Amsterdam en sinds 2000 in Hilversum e.o. Voor meer informatie: hgw-noelle-pameijer.nl |
1.2 en 2.2 Reis van de leerling
De reis van de leerling binnen WEL in Ontwikkeling: een frisse blik op begeleiden van het proces van thuis naar in ontwikkeling. Ontdek hoe we door een andere benadering en proactieve strategieën de uitdaging om ‘thuiszitten en verzuimen’ in het onderwijs kunnen ombuigen naar groei en ontwikkeling. Samen zorgen we voor een onderwijssysteem waarin elke leerling WEL tot ontwikkeling kan komen.
![]() |
Werksessiebegeleider: Ageeth Boverhuis |
1.3 en 2.3 Trauma Informed Care (TIC); verder kijken dan het zichtbare gedrag!
Soms vertoont een kind gedrag dat voor de omgeving moeilijk te verklaren is: van heel druk tot teruggetrokken en agressief tot angstig. Er is dan mogelijk sprake van ontregeling. De basis van deze ontregeling kan in ervaringen uit het verleden liggen – ervaringen die ingrijpend zijn geweest, langdurige en toxische stress hebben veroorzaakt en die vandaag de dag misschien nog steeds stress opleveren. Het zichtbare gedrag is slechts het topje van de ijsberg. Wat maakt dat dit kind zich zo gedraagt? En wat zijn de onderliggende behoeften?
Koraal heeft besloten om op het gebied van jeugdhulp en onderwijs te gaan werken middels Trauma Informed Care (TIC), een werkwijze met meer oog voor verbinding, veiligheid en regulatie en met meer aandacht voor de impact van ingrijpende jeugdervaringen en de effecten daarvan op de hersenen, emoties, denkpatronen en het uiteindelijke gedrag. Een werkwijze die bovendien rekening houdt met de impact op de medewerkers die ermee aan de slag gaan. TIC helpt ons om elkaar nóg beter te begrijpen. Zodat we samen tot optimale ondersteuning voor elkaar én de beste resultaten kunnen komen.
In deze werksessie maak je kennis met de basisprincipes van trauma informed care. We geven je inzichten om te komen tot een “mindshift”, om verder dan het zichtbare gedrag te kunnen kijken.
![]() |
Werksessiebegeleider: Loes van Amelsvoort |
|
![]() |
Werksessiebegeleider: Saskia Boogert |
1.4 en 2.4 Veiligheid is een keuze
Veiligheid is een keuze. In deze werksessie wordt ingezoomd op ''de kinderen van nu, zijn niet de kinderen van toen". Kun je bieden wat deze generatie vraagt en kun je begrijpen wat ze met hun gedrag bedoelen? Wat kunnen wij morgen anders doen om een omgeving te realiseren waar talent juist naar boven komt? Open Door geeft in deze sessie inzicht in hun werkwijze, gericht op talenten van nu. Speciaal voor de talenten van toen.
| Werksessiebegeleiders: |
| Achraf en Bjorn talentbegeleiders van Opendoor |
1.5 en 2.5 Samen werken aan de basis
Preventief werken kan alleen als we samen anders gaan organiseren, samenwerken en opleiden. De twee grootste veranderingen zijn het werken vanuit een gezamenlijke maatschappelijke opgave en niet inspelen op problemen, maar juist het voorkomen ervan. Hoe men in Breda hier concreet uitvoering aan wil geven wordt toegelicht door Sjon de Waal en Marieke Richters.
![]() |
Werksessiebegeleider: Marieke Richters |
|
![]() |
Werksessiebegeleider: Sjon de Waal |
1.6 en 2.6 Open your mind-set-go!
Het versterken van de pedagogische basis vraagt om nieuwe samenwerking en verbinding, over de eigen grenzen durven kijken en heilige huisjes verlaten. Geen kant-en-klaar proces met heldere verwachtingen, maar een dynamisch proces, waar de antwoorden onderweg, sámen gevonden worden.
Tijdens deze workshop krijg je inzicht en gesprekstools uit de impro-mindset. Met behulp van rake, interactieve oefeningen maken we kennis met hoe ons brein reageert op dergelijke veranderende omstandigheden. Hoe we kunnen genieten van samenwerking en verbinding. Maar ook hoe we onszelf soms beschermen tegen onvoorspelbaarheid en hoe we geneigd zijn uit verbinding te gaan in dergelijke omstandigheden. Terwijl de kracht juist ligt in de verbinding en gedeelde kennis en ervaring.
We onderzoeken op welke manier we wél in verbinding blijven, open blijven staan voor de ander en samen steen voor steen kunnen bouwen aan de nieuwe, nog vorm te geven samenwerking. Eén die we ter plekke vormgeven: fly the plane, while building it!
![]() |
Werksessiebegeleider: Cindy Pittens Improvisatie trainer en speler, CP IMPRO. Zij zet als ervaren teamtrainer, toegepaste improvisatie in om over te brengen hoe improvisatie-mindset helpt in communicatie en samenwerking in veranderende omstandigheden. |
1.7 en 2.7 Motiveren kun je Leren
Vanuit stichting Young Impact zijn we sinds 2016 actief in het onderwijs. Wij hebben inmiddels 7 jaar ervaring met het bereiken van jongeren en het ontdekken waar diens talenten liggen en hoe zij dit kunnen inzetten op dat wat zij belangrijk vinden! Wij geloven in samen doen, vandaar dat we graag zoveel mogelijk onderwijsprofessionals willen inspireren! Tijdens de workshop “Motiveren kun je Leren” geven we jullie de skills om aan de slag te gaan met motivatie. Want wat is motivatie?! Jullie worden uitgedaagd om aan de slag te gaan met eigen waarden & motivatie en hoe je de motivatie van jongeren aan kunt spreken & hoog kunt houden. Bovendien neemt onze trainer jullie mee in hoe je jongeren motiveert om diens talenten te (her)ontdekken en verder te ontwikkelen. Durf jij de uitdaging aan?"
![]() |
Werksessiebegeleider: Hannah de Blaeij |
1.8 Intuïtief reflecterend schilderen
Ik (Mees 20 jaar) ben op mijn 16de uitgevallen in het schoolsysteem. Rond die tijd heb ik mijn eerste zelfportret gemaakt. Eentje niet van mijn uiterlijk, maar van mijn innerlijk. Dit is sindsdien een serie geworden, elke keer dat ik een mentale ontwikkeling heb gemaakt heb ik een nieuwe gemaakt. Het mooie aan deze schilderijen is dat ik door het intuïtieve schilderen heel veel van mij zelf ontdekt heb. Vaak meer dan waar ik mentaal bij kon. Als ik terug kijk naar sommige portretten zie ik dingen die aanwijzen waar ik door heen ging, zelfs dingen waar ik toen niet bewust van was. Samen met Sascha, een 18 jarige kunstenaar die net als ik uit het systeem is gevallen, wil ik jou in het kort meenemen in dit proces. En je een eigen reflecterende portret laten maken.
![]() |
Werksessiebegeleider: Mees van de Voren |
Wil jij een actieve rol spelen in het vormgeven van een innovatieve onderwijs-zorgomgeving? Grijp dan nu de kans om deel te nemen aan onze werksessie!
Waar gaan we mee aan de slag? We dagen je uit om mee te denken over een passende pedagogische basis van een tussenvoorziening voor VO-leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid en thuiszittersproblematiek. In deze unieke setting hebben onderwijs en zorg hun krachten gebundeld.
Door een bijzondere samenwerking tussen mentoren en coaches streven we ernaar om gelijktijdig didactische én pedagogische doelen te behalen. Het vergroten van het welbevinden van de leerlingen binnen een schoolse setting staat centraal. Samen bouwen we aan een omgeving waarin leerlingen opnieuw kunnen groeien en bloeien.
![]() |
Werksessiebegeleider: Jeroen Wiegeraad |
1.10 Ravelijn Agora
’t Ravelijn is een VMBO school in Steenbergen die sinds 6 jaar het Agora onderwijs in huis heeft. In dit type onderwijs staat de leerling aan het roer en stimuleren we natuurlijk leren. Natuurlijk leren betekent dat je vanuit jezelf graag onderwerpen wilt onderzoeken. Bij Ravelijn Agora bieden we een leeromgeving die kinderen motiveert en recht doet aan de verschillen tussen kinderen. Ieder kind leert op zijn of haar manier. De ouders hebben net als de leerling een hele belangrijke rol bij Ravelijn Agora. De leerlingen leren immers in en van een community die bestaat uit de Agorianen, hun ouders, de collega’s, etc. In leerjaar 1 en 2 volgen onze Agorianen geen vakken, toetsen, roosters en huiswerk, maar werken ze met challenges. Binnen die challenges werken ze samen met hun coaches, klasgenoten, ouders en experts. Sommige ouders geven ook regelmatig een inspirerende workshop of gaan mee op buitenschoolse activiteiten.
Wil je meer weten over deze eigentijdse en uitdagende manier van onderwijs, afgestemd op het individuele kind, waarbij leraren op een andere manier kunnen ervaren hoe geweldig mooi hun vak is, schrijf je dan in voor deze werksessie!
![]() |
Werksessiebegeleider: Marjon Leffers en één van haar leerlingen |
2.9 Onderwijs Zorg Combinatie Track013; de ontwikkeling door de jaren heen
OPDC Track013 startte in 2014, met de Wet passend onderwijs, en ontwikkelde zich door de jaren heen tot de Onderwijs Zorg Combinatie die het nu is. Graag nemen wij jullie tijdens deze presentatie mee in het proces dat we doorlopen hebben.
Wij zullen hierbij inzoomen op de (strategische) keuzes die gemaakt zijn en de (bewuste) groei, de verandering van doelgroep en de daarbij horende inhoudelijke veranderingen waardoor we uiteindelijk gekomen zijn tot een Onderwijs Zorg Combinatie waarbij onderwijs en zorg gelijk oplopen.
|
Werksessiebegeleider: Jan ’t Hart |
|
![]() |
Werksessiebegeleider: Eline Dingemans |
2.10 Geen excluses meer
Aan de hand van de weg die kindcentrum De Kroevendonk is gegaan naar inclusief onderwijs gaan we in gesprek over dilemma's die er zijn en hoe we exclusie om kunnen buigen naar inclusie.
![]() |
Werksessiebegeleider: Teun Dekker |